Excesul de carne – satietate sau risc in sanatate?


De la trezire pana la culcare apara grija catre starea de bine, reprezentata de burta plina, ceea ce antreneaza si anumite excese din diferite grupe de alimente. Inca din etapa de diversificare a copiilor sunt incurajate mesele pe baza de carne (pui, curcan, vita, porc, rata, oaie), introduse in meniul zilnic al acestora.

Intr-adevar carnea asigura o stare de satietate pentru o perioada mai mare de timp, dar sanatatea nu este asociata cu satietatea, ci este rezultatul varietatii si echilibrului de zi cu zi.
Atunci cand vorbim de carne, important este sa punctam calitatea, cantitatea, modalitatea de pregatire (evitand prajirea si mezelurile), dar si asocierea corecta cu alte alimente.

Intotdeauna carnea se asociaza cu legume crude sau pregatite termic, pentru a asigura un aport corespunzator de fibre, implicit o digestie optima. Asocierea carnii cu carbohidrati (orez, paste, cartofi, paine) se testeaza la nivel individual, urmarindu-se aparitia diferitelor simptome (stari de oboseala, balonare, constipatie, reflux, arsuri etc).

Excesul de carne creste incidenta urmatoarelor afectiuni:
  • Deficiente imunitare
  • Alergii
  • Tulburari hormonale
  • Cancer
  • Obezitate
  • Cresterea colesterolului
  • Litiaza renala
  • Colita de putrefactie
  • Sindromul de oboseala cronica

Orice exces alimentar induce riscuri pe termen lung, de aceea gustul bun al mancarii nu reprezinta si bunul gust al sanatatii.
In mod normal un adult sanatos poate manca 2-3 portii de carne pe saptamana, dar sunt situatii frecvente in care se cosuma 2-3 portii de carne pe zi, ceea ce este un prim pas catre dezechilibrul alimentar.
Alaturi de cele 2-3 portii de carne pe care le putem introduce in meniul saptamanal putem avea si alte surse de proteine de origine animala (oua, produse lactate, peste, fructe de mare), alternandu-le zi de zi.